Συγγραφική έρευνα με... διαδικτυακή συνεργασία!
Δεν τον φαντάζομαι έτσι ακριβώς τον ήρωά μου, αλλά με ενέπνευσε η... φάτσα (και το φυσικό περιβάλλον)!
Λοιπόν, το πήρα απόφαση. Δεν πρόκειται να πρωτοτυπήσω, βέβαια, μια και κάτι ανάλογο κάνει ήδη εδώ και καιρό η Λεία Βιτάλη. Μοιράζεται, δηλαδή, μέσω του μπλογκ της τις σκέψεις, τους προβληματισμούς, την έρευνα, καθώς και την -έστω και πρώιμη- συγγραφή του επόμενου βιβλίου της. Κομμάτι κομμάτι, κεφάλαιο προς κεφάλαιο.
Προσωπικά δε θα κάνω το ίδιο ακριβώς. Έχοντας προβληματιστεί από το γεγονός ότι δεν έχω καταφέρει εδώ και μήνες να βρω τον κατάλληλο παιδοψυχολόγο για να με βοηθήσει να κρίνω -και να "σουλουπώσω", αν χρειαστεί (που σίγουρα θα χρειαστεί)- τη συμπεριφορά του κεντρικού ήρωα του τρίτου μου βιβλίου, αποφάσισα να αποταθώ σε σας, σύντροφοι μπλόγκερς! Και κυρίως στο σημαντικό κομμάτι υμών που έχει παιδιά, έστω και όχι... διάνοιες. Τώρα, βέβαια, έτσι και βρω και κάποιους που έχουν παιδιά - μεγαλοφυΐες, δε θα μου... κακοπέσει, εδώ που τα λέμε! Πόσο μάλλον δε αν πετύχω διαδικτυακώς τον... ειδικό παιδοψυχολόγο που ψάχνω μετ' επιτάσεως!
Επαναλαμβάνω (για όσους δε διάβασαν το προηγούμενο ποστ) ότι ο κεντρικός ήρωας - αφηγητής μου είναι ένα χαρισματικό αγόρι΄ κοινώς διάνοια, με όλα τα συνακόλουθά της, θετικά και αρνητικά.
Σε πρώτη φάση, το αγόρι αφηγείται τις εμπειρίες του, όντας στην ηλικία των 12 ετών (σε δεύτερη φάση μεγαλώνει, ως είθισται, αλλά... μέχρις εκεί, μια και ανάθεμα κι αν ξέρω ακόμα τι θα γίνει όταν μεγαλώσει...). Είναι ένα παιδί που φαίνεται από μωρό ότι είναι ξεχωριστό. Μαθαίνει να γράφει και να διαβάζει από τα 4, έχει εμφανή κλίση στη λογοτεχνία από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, με αποτέλεσμα το σχολείο να μην του λέει απολύτως τίποτα (αντίθετα, τον κάνει να βαριέται και να πλήττει του θανατά). Μεγαλώνει χωρίς αδέλφια σε ένα ευχάριστο, άνετο, πολιτισμένο οικογενειακό περιβάλλον. Ο πατέρας του είναι συγγραφέας κι η μητέρα του ζωγράφος, και οι δύο πετυχημένοι στους τομείς τους. Νιώθει πιο κοντά στον πατέρα του, τον οποίο δεν είχε γνωρίσει μέχρι να γίνει τεσσάρων χρονών, μια και η μητέρα του είχε εγκαταλείψει τη συζυγική στέγη. Και ο μικρός δεν μπορεί να της συγχωρήσει τον εγκατάλειψη, θεωρώντας την υπεύθυνη για το ατύχημα που είχε ο πατέρας του΄ ένα ατύχημα που τον έχει αφήσει παράλυτο από την αριστερή πλευρά.
Μολολότι ανάπηρος, ο πατέρας είναι ένας ιδιαίτερα αισιόδοξος άνθρωπος, προσπαθώντας να εμφυσήσει στο γιο του τη θετική πλευρά της ζωής. Ο μικρός, ωστόσο, μεγαλώνοντας πολύ πιο γρήγορα από τα χρόνια του σε όλους τους τομείς, αρχίζει σιγά σιγά να ξεπερνάει τα όρια του προβληματικού παιδιού και ν' αγγίζει εκείνα της παράνοιας.
Κι αυτή ακριβώς η συμπεριφορά του μικρού είναι που με προβληματίζει. Έχω διαβάσει πάρα πολλά πράγματα για χαρισματικά παιδιά, αλλά εμπειρική γνώση δυστυχώς δεν έχω. Δε θα ήθελα, λοιπόν, ούτε κατά διάνοια να είμαι ανακριβής στις περιγραφές των καταστάσεων που βιώνει ο πιτσιρικάς.
Κι επειδή το διαδίκτυο είναι η μεγαλύτερη ανά τον κόσμο εγκυκλοπαίδεια, σκέφτηκα να κάνω ένα σημαντικό κομμάτι της συγκεκριμένης έρευνας σε άμεση συνεργασία με τους χρήστες του. Είναι κάτι που γίνεται κατά κόρον στο εξωτερικό, αλλά στην Ελλάδα και σ' αυτόν τον τομέα είμαστε ακόμα στα σπάργανα.
Αυτό που θα κάνω, λοιπόν, είναι το εξής: σε τακτά χρονικά διαστήματα, θα ανεβάζω ποστ με αποσπάσματα που έχω γράψει ήδη και που θα αφορούν αποκλειστικά τη συμπεριφορά του παιδιού. Προσοχή, η γραφή είναι ακόμα πρώιμη και μάλλον πρόχειρη -θ' αλλάξουν πολλά, εξυπακούεται, μέχρι να πάρει την τελική μορφή της. Δεν είν' αυτό, ασφαλώς, που μ’ ενδιαφέρει. Αυτό που θέλω από τους φίλους επισκέπτες - αναγνώστες του μπλογκ είναι οι απόψεις και οι κρίσεις τους (εμπειρικές και μη) γύρω από τη συμπεριφορά του παιδιού αυτού, που τυγχάνει να είναι και ο βασικός ήρωας - αφηγητής του βιβλίου.
Λοιπόν, αυτά γι' αρχή. Μέσα στις προσεχείς μέρες θα κοπιάρω την εισαγωγή και θ' ακολουθήσουν τμηματικά τα επιλεκτικά αποσπάσματα.
38 σχόλια:
Μέσα!
Αυτό δα έλειπε, Ντόλυ, να μου πεις... "όξω"! :))
καλησπέρα χρήστο,
μια αμερικάνικη ταινία, August Rush, που θα βγει σύντομα στις αίθουσες, πραγματεύεται αυτό το θέμα (το παιδί 'ταλέντο')
http://en.wikipedia.org/wiki/August_Rush
ίσως βρεις κάτι που θα σε βοηθούσε στην έρευνα.
καλή συνέχεια.
Αν και τα έχουμ εκάπως πει και τηλεφωνικά, θα ήθελα να σου επισημάνω και από εδώ ένα δυο πράγματα.
Γιατί θες ο κεντρικός σου ήρωας να είναι ένα τέτοιο παιδί;
Η αφήγηση θα γίνεται μέσα από τη δικιά του ματιά ή θα έχει να κάνει με το τι η παρουσία του δημιουργεί στους άλλους;
Το μυθιστόρημα θα έχει ρεαλιστική τοποθέτηση ή θα γέρνει προς μια περισσότερο σουρεαλιστική άποψη;
΄Σε κάτι τέτοιους προβληματισμούς πρέπει να απαντήσεις. Κι έχω την εντύπωση πως τότε οι δρόμοι σύνθεσης θα ανοιχτούν, δίπλα βέβαια με τη βοήθεια που η έρευνά σου θα σου έχει προσφέρει.
Πάντα στη διάθεσή σου
Αλεξάντρα μου, την ξέρω την ταινία κι έχω παρακαλουθήσει κάμποσες που πραγματεύονται παιδιά - ταλέντα. Το θέμα μου, ωστόσο, δεν είνα ένα παιδί ιδιοφυία, ένα παιδί, δηλαδή, που ξεχωρίζει σε κάποιο συγκεκριμένο τομέα, αλλά ένα παιδί με εξαιρετικά αναπτυγμένο IQ, ένα παιδί ξεχωριστό γενικώς, κοινώς ένα παιδί (πολύ) μεγαλύτερο από την ηλικία του. Ένα παιδί, με άλλα λόγια, που πρέπει να είναι... και παιδί και μεγάλος! Αλλά πότε (και πού) πρέπει να είναι παιδί και πότε (και πού) μεγάλος; Εκεί κυρίως έγκειται ο προβληματισμός μου...
Μάνο, τα ερωτήματά σου είναι, όπως πάντα, ιδιαίτερα εύστοχα! Τα έχω (νομίζω) απαντήσει στον εαυτό μου, αλλά οι οριστικές απαντήσεις θα προκύψουν -ελπίζω- μέσα και από την έρευνα. Αυτός ήταν και ο κύριος λόγος που προχώρησα σ' αυτήν την πρωτοβουλία.
Σ' ευχαριστώ -για πολλοστή φορά- για την ανεκτίμητη βοήθειά σου! :))
Τι ωραία που θα έχω την ευκαιρία να κρυφοκοιτάζω μέσα στο συγγραφικό σου εργαστήρι!
Και μ' αρέσει που βλέπεις με τόση τρυφερότητα τον ήρωά σου- ίσως, αλήθεια, και να τον έχω συναντήσει...
@ dodos
Έτσι και τον έχεις συναντήσει, θέλω... πληροφορίες! :))
Μόλις αρχίσεις να ανεβάζεις τα αποσπάσματα, θα δω αν τον... αναγνωρίζω!
Χρήστο εγώ δεν έχω παιδιά και συνεπώς η συνεισφορά μου στο θέμα μπορεί να είναι μόνο ακαδημαϊκή. Μπορώ όμως να σου πω παραδείγματα τέτοιων παιδιών όπως εξελίχθηκαν στην ενήλικη ζωή τους αν δεν τα ξέρεις ήδη. Η πιο καθαρή περίπτωση που μου έρχεται στο νου είναι του Γκεντελ, του μεγάλου μαθηματικού. Ο Δοξιάδης ανεβάζει ένα θεατρικό γι αυτόν αυτό το χειμώνα.
Επίσης άλλη περίπτωση που μοιάζει μ' αυτό το παιδί που περιγράφεις είναι ο Αρθούρος Ρεμπώ. Αν αυτού του είδους τα παραδείγματα σου λένε τίποτα μπορώ να ξεσκονίσω τη βιβιοθήκη μου.
Αν πάλι όχι, ε, τότε μπορείς να μου πάρεις μια συνέντευξη! Θα βοηθήσει περισσότερο :D
@ χαρτοπόντικας
Κοίτα, και η δική μου προσέγγιση θα έλεγα ότι προς το παρόν "φέρνει" προς το ακαδημαϊκό. Και η κόρη μου δεν μοιάζει... ούτε κατά διάνοια με τον ήρωα του βιβλίου (ευτυχώς, είναι ένα φυσιολογικό παιδί της ηλικίας της).
Τις περιπτώσεις που μου ανέφερες, τις έχω υπ' όψιν μου. Ειδικά για τον Ρεμπώ έχω διαβάσει πάρα πολλά (και ενδιαφέροντα, μέχρις ενός σημείου). Γενικά, από βιβλιογραφία δεν τα πάω κι άσχημα -πάσα νέα προσφορά δεκτή, ασφαλώς. Αυτό που μ' ενδιαφέρει περισσότερο στην παρούσα φάση είναι κάποιες μικρές -αλλά σημαντικές- λεπτομέρειες συμπεριφοράς ενός τέτοιου παιδιού στην καθημερινότητα. Γι' αυτό και αναζητώ γνώμες ανθρώπων (ειδικών ή μη) που έχουν εμπειρίες συμβίωσης ή μακροχρόνιας γνωριμίας με τέτοια παιδιά. Αλλά θα μ' ενδιέφερε επίσης και η κρίση του καθενός για τη ρεαλιστικότητα ή μη της δικής μου αρχικής προσέγγισης(εξού και τα αποσπάσπατα που θα παραθέσω). Ο ήρωας, άλλωστε, δεν είναι... μόνος του στο βιβλίο, υπάρχει και ο κοινωνικός του περίγυρος.
Οι παιδοψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί με τους οποίους έχω μιλήσει μέχρις στιγμής, είχαν σημαντική επειρική γνώση για παιδιά με ειδικές ανάγκες, αλλά ουσιαστικά καμία για παιδιά "ξεχωριστά". Γι' αυτό εξακολουθώ να ψάχνω...
Όσο για τη συνέντευξη, διάλεξε ώρα, μέρα και μέρος! :))
"...γνώση για παιδιά με ειδικές ανάγκες, αλλά ουσιαστικά καμία για παιδιά "ξεχωριστά"...".
Τον κόσμο μας τον φτιάχνομε οι πολλοί, να ανταποκρίνεται στον μέσο όρο μας. Οι έχοντες ειδικές ανάγκες εισπράττουν άλλοτε την εκμετάλλευση, άλλοτε την φιλανθρωπία, ενώ οι "ξεχωριστοί" εισπράττουν κάποτε θαυμασμό, συχνότερα φθόνο.
Και οι μεν και οι δε, απομόνωση.
Χρήστο μου, γεια σου. Για άλλη μια φορά προσμένω την επόμενη συμβολή σου στον κόσμο της τέχνης :)) θα ήθελα απλώς να επισημάνω ότι αφού ο χαρισματικός μικρός θα είναι ο κεντρικός ήρωας του βιβλίου καλό θα ήταν να ξεφεύγει τελειώς από "κλισέ" συμπεριφορές. Αν αυτές λοιπόν τις ήδη καταγεγραμμένες συμπεριφορές τις αφήσεις να επιρρεάσουν τον κεντρικό σου ήρωα, πιθανόν να αποτελέσουν μελλοντική τροχοπέδη σε στιγμές έμπνευσης, να περιορίσουν δηλαδή την εξέλιξη που εσύ θα ήθελες. Δηλαδή πολύ απλά θα πρέπει όλη σου η ιστορία να συνάδει με τις "λακανικές" ερμηνείες της συμπεριφοράς του παιδιού... Έίμαι σίγουρη ότι είσαι μεγάλος "μάστορας" στο γράψιμο και ότι όπως και να 'χει θα υπερνικήσει η αχαλίνωτη έμπνευσή σου, αλλά έχε το και αυτό στο μυαλό σου. Γενικά οι παθολογικές συμπεριφορές έχουν και πολύ συγκεκριμένα όρια και πολύ συγκεκριμένες εξελίξεις. Εγώ λοιπόν θα σου προτείνω την λίγο σκοταδιστική ατάκα "γράφε και μη πολύ-ερεύνα" :)))
Φίλε Ντόντο, τα είπες όλα με τρεις προτάσεις...
Αγαπητή Τζένη, σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Η εξέλιξη που θέλω δεν πρόκειται να επηρεαστεί, να είσαι σίγουρη γι' αυτό. Οι μικρές, καθημερινές λεπτομέρειες -που κάνουν όμως τη διαφορά- είναι εκείνες που με απασχολούν.
Όσο για το παραφρασμένο ρητό, αδυνατώ να το εφαρμόσω, καθότι στο γράψιμο θα με χαρακτήριζα μάλλον λεπτολόγο (για να μην πω... "ψιλολόγο"!).
Καλημέρα Χρήστο κι ευχαριστούμε πολύ για την πρόσκληση.
Δεν νομίζω ότι θα καταφέρω να βοηθήσω - ίσως μόνο σε εντελώς θεωρητικό επίπεδο..:)
Δεν ξέρω αν, ακόμα κι αν βρεις τον παιδοψυχολόγο που ψάχνεις, θα καταφέρει να σε διαφωτίσει. Θέλω να πω, υπάρχει στατιστική που να δείχνει πώς αντιδρά ένα τέτοιο παιδί σε μικρά καθημερινά πράγματα? Το πολύ πολύ ο ψυχολόγος να σου δώσει την άποψή του από την εμπειρία του, που δεν νομίζω να αφορά πάνω από 1-2 παιδιά (πόσα υπάρχουν άραγε?).
Οπότε, γιατί θέλεις οπωσδήποτε να έχει βάση στην πραγματικότητα ο ήρωας και δεν τον πλάθεις καθαρά και μόνο από τη φαντασία σου?
Πασχαλίτσα, σ' ευχαριστώ για τα πολύ χρήσιμα ερωτήματά σου.
Όχι, δεν υπάρχει στατιστική συμπεριφοράς, αυτό είναι βέβαιο. Ο δε ήρωάς μου είναι καθαρά πλάσμα της φαντασίας μου και δε σκοπεύω να τον βάλω σε καλούπια. Απλώς, ξέρω ότι υπάρχουν κάποιοι "κοινοί παρονομαστές" συμπεριφοράς, σ' αυτήν την ξεχωριστή κατηγορία παιδιών. Και ο πιο... κοινός -και απόλυτος, θα έλεγα- απ' αυτούς τους παρονομαστές είναι ότι τα παιδιά αυτά είναι... απρόβλεπτα! Οπότε, θα μου πεις, γιατί το ψάχνεις τόσο; Επειδή ακριβώς κάποιες μικρολεπτομέρειες της καθημερινής συμπεριφοράς του (ειδικά όσον αφορά τον ψυθοπαθολογικό τομέα) που ήδη έχω γράψει, κάπου με ενοχλούν, μου φαίνεται ότι δεν "κολλάνε" και τόσο. Όλα αυτά, φυσικά, εξυπηρετούν απλώς τη -βασική για μένα- ρεαλιστική ροή της αφήγησης και της διάπλασης του χαρακτήρα και δεν επηρεάζουν συνολικά το "στόρι".
Και, γενικά, έχω το... βίτσιο να "την ψάχνω" πολύ. Ίσως και υπερβολικά πολύ ενίοτε!
Ελπίζω να μην αργήσεις να δημοσιεύσεις το πρώτο απόσπασμα, τώρα που... μάς άνοιξες την όρεξη!
Πολύ εδιαφέρον το όλο concept,Χρήστο!Θα χαρώ να συνεισφέρω-με την -όχι και τόσο εμπειρική;)-κρίση μου!
Καλημέρες..*
@ dodos
Σύντομα...
@ evelina
Περιμένω! :)
Έχω την αίσθηση ότι είναι πολύ δύσκολο το εγχείρημά σου πάντως. Εγώ στη θέση σου -που δεν είμαι- θα επέλεγα ως αφηγητή έναν μεγάλο που γίνεται αποδέκτης της εξαιρετικής ευφυίας ενός τέτοιου παιδιού. Μου φαίνεται πιο ενδιαφέρον να δούμε την αμήχανη δική του στάση, γιατί αποτυπώνει τον αμήχανο τρόπο που αντιμετωπίζεται πάντα το εξαιρετικό από το μέσο όρο.
Καλή συνέχεια
Σταυρούλα, η πρότασή σου είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Ωστόσο, έχω αρκετούς λόγους που επέλεξα το παιδί - αφηγητή. Την αμήχανη -και όχι μόνο- προσέγγιση του περίγυρου θα προσπαθήσω να την καταγράψω μέσα από τη -σαρκαστική, "υπεράνω", προβληματική συχνά, αλλά και ευαίσθητη ώρες ώρες- οπτική του ίδιου του παιδιού. Ξέρω ότι είναι πολύ δύσκολο, αλλά γι' αυτό ακριβώς το ψάχνω και τόσο πολύ!
Thanks! :))
"Την αμήχανη -και όχι μόνο- προσέγγιση του περίγυρου..."
Αδιάφορη, κάποτε. Ενοχλημένη, συχνά. Και, ακόμη συχνότερα, καθώς πρόκειται γιά παιδί, προσπάθεια τού περίγυρου να το περιορίσει σε οικεία καλούπια...
Ντόντο, κάτι μου λέει ότι, όχι απλώς έχεις συναντήσει τον ήρωα, αλλά έχεις "στενή σχέση" μαζί του! Ίσως και... στενότερη από στενή! Ή κάνω λάθος;
Έχω "περάσει" τρεις φορές και δεν μπορώ να αφήσω κάποια ιδέα, διότι θέλω ίσως περισσότερα στοιχεία για το παιδί, ένα μικρό δείγμα για το πως "σκέφτεται"...το ότι είναι προικισμένο, με περιορίζει επίσης. Προικισμένο σε ποιό τομέα; Ατνιληπτικά; Διανοητικά; Συναισθηματικά; Ίσως να σε ενοχλούν λίγο οι ερωτήσεις, διότι δεν είμαι σε θέση να "δω" ολόκληρη την προσωπικότητά του, όπως ίσως ούτε κι εσύ...
Ωραία, Χρήστο.
Δε μπορώ να σε βοηθήσω στην έρευνά σου οπότε θα βλέπω μόνο.
Περιμένω...
Κουράγιο λοιπόν και καλή τύχη.
:Ο)
Μ' αρέσει να παρατηρώ γύρω μου- όπως και σε σάς, τους συγγραφείς, νομίζω- ;)
Και μ' αρέσει να παρακολουθώ ένα έργο να δημιουργείται, γι' αυτό χαίρομαι που παρέχεις αυτή την ευκαιρία!
Θα επανέρχομαι...
@ an-lu
Την προσωπικότητά του τη βλέπω΄ ολόκληρη. Και ακριβώς άυτό είναι που κυρίως με ανησυχεί! Με προβληματίζουν οι μικρές, καθημερινές λεπτομέρειες συμπεριφοράς ενός τέτοιου παιδιού (μεγαλύτερου από την ηλικία του διανοητικά, επιμένως αντιληπτικά και συναισθηματικά, για να απαντήσω στις απορίες σου).
Τα αποσπάσματα θ' αρχίσω να τα παραθέτω σε λίγο, οπότε θα τα ξαναπούμε! :)
@ dodos
Συνέχισε να παρατηρείς, λοιπόν! :)
@ simon says
Χαίρομαι που θα είσαι μαζί μου :)
Και, μην το λες, ποτέ δεν ξέρει κανείς από πού (και από ποιον) μπορεί να βοηθηθεί. Περιμένω, λοιπόν, τη συμμετοχή σου!
Τι ακριβως εστί;;
ΤΡΙΛΟΓΙΑ:
ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ - ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ - ΑΕΚ
θα γραψεις και τις αλλες ομαδες;;
:-)
@ ergotelina
Καλώστηνε... κι ας άργησες! :)
Ενδεχομένως να βγουν βιβλί και για τις άλλες ομάδες. Αλλά δεν ξέρω αν θα συμμετέχω.
Χρήστο μου, σου εύχομαι καλές εμπνεύσεις! Ο "Βασίλης" θα σου πει την άποψή του, τώρα που έχει αρχίσει να διαβάζει και να γράφει! Μπορεί να είναι fiction ήρωας αλλά μπορεί να έχει άποψη. Λες να έχει αυτό για σένα ενδιαφέρον;
Στοιχηματίζω, Λεία μου, ότι θα είναι πολύ ενδιαφέρον! Ο Βασίλης σου σίγουρα θα μου πει πολλά. Για να μη σου πω ότι... ήδη μου λέει!
:)
Καλημέρα Χρήστο! Νομίζω πως όταν δεν υπάρχει αρμονική ανάπτυξη μυαλού-συναισθήματος-σώματος, παραμονεύουν νοσηρές καταστάσεις ... είτε σε παιδιά, είτε σε ενήλικες. Ανετυγμένο μυαλό με υπανάπτυκτο συναίσθημα οδηγεί σε παρανοειδείς καταστάσεις (γνωστόν ότι η παράνοια κι η ευφυία συγγενεύουν). Ανεπτυγμένο συναίσθημα με υπανάπτυκτο μυαλό οδηγεί σε νευρωσικές καταστάσεις. Ανεπτυγμένο σώμα με υπανάπτυκτα τ' άλλα δυο οδηγεί σε ... ΚΔΟΑ.
Δυστυχώς η σύγχρονη παιδεία-εκπαίδευση ενδιαφέρεται μόνο για την ανάπτυξη του μυαλού, παραμελεί σε τεράστιο βαθμό την ανάπτυξη του σώματος και αγνοεί πλήρως την ανάπτυξη του συναισθήματος. Άντε μετά να μπαλώσεις τις τρύπες που αφήνει...
Το "χαρισματικό" παιδί-διάνοια που έχεις κατά νου, νομίζω ότι συμπυκνώνει ένα πολύ γενικότερο πρόβλημα.
Τζόνυ, χαίρομαι πραγματικά που είσαι εδώ! Και θα χαρώ ακόμα περισσότερα αν εξακολουθήσεις να συμμετέχεις στην πορεία :)
Εξυπακούεται ότι συμφωνώ απόλυτα. Και, μέχρις ενός σημείου, ο ήρωας που έχω κατά νου "πάσχει" από διανοητική - σωματική - συναισθηματική δυσαρμονία. Άσχετα από τις μάλλον άψογες οικογενειακές συνθήκες μέσα στις οποίες μεγαλώνει. Το γεγονός ότι το μυαλό του μεγαλώνει με πολύ ταχύτερους ρυθμούς από το κορμί του, "μπερδεύει" το συναίσθημα και η προσαρμοστικότητά του στην πραγματικότητα είναι προβληματική.
Το θέμα ακούγεται πολύ ενδιαφέρον. Κάποιες πρώτες σκέψεις:
1. Θα πρέπει να σε απασχολήσουν πρώτα απ' όλα οι έννοιες "χρυσή τομή", "νόρμα", "μέσος όρος" και τα σχετικά. Οι ορισμοί της φυσιολογικότητας δηλαδή. Η φύση και τα συστήματα που λειτουργούν εντός της (όπως η ανθρώπινη κοινωνία, ακόμα και με τις παρά φύσιν δραστηριότητές της) είναι πολύ κυνική: θέτει ένα φάσμα μέσα στο οποίο τα επι μέρους λειτουργούν καλά. Εκατέρωθεν αυτού του φάσματος αρχίζουν τα προβλήματα. Kατά κάποιο τρόπο, είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε στην επικράτεια της μετριότητας. Το εξαιρετικό, ακόμα κι αν διαθέτουμε αρκετή ευφυία για να το διακρίνουμε, είναι δύσκολο να το χωνέψουμε, να το αποδεχτούμε, να συνδιαλλαγούμε μαζί του. Άρα, σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα, ένα χαρισματικό παιδί θα προικοδοτηθεί αναπόφευκτα με ορισμένες τουλάχιστον από τις ποιότητες του περιθωρίου.
2. Η προσωπικότητα δομείται εντός κοινωνίας. Αν έχεις προβλήματα όρασης από βρέφος, δεν θα το πεις τους γονείς σου γιατί είναι αδύνατο να το διαπιστώσεις. Νομίζεις ότι αυτή είναι η φυσιολογική όραση. Θα χρειαστεί να κάτσεις στα 4 μέτρα από ένα πίνακα σχολικής τάξης, για να διαπιστώσουν συνήθως οι άλλοι ότι δεν τον βλέπεις. Παρομοίως, αν για παράδειγμα έχεις αυξημένο το αίσθημα δικαίου όπως συμβαίνει με πολλά χαρισματικά παιδιά, νομίζεις ότι αυτό ισχύει και γενικότερα. Τι γίνεται λοιπόν όταν αρχίζεις να εισπράττεις άδικες τιμωρίες; Μπαίνεις σε εσωτερική σύγκρουση. Από τη μια δεν μπορείς να ερμηνεύσεις αυτό το αλλόκοτο αξιακό σύστημα που σου επιβάλλουν, κι από την άλλη λες ότι δεν μπορεί παρά στραβά να αρμενίζεις ο ίδιος.
Είναι λοιπόν πολύ πιθανόν να χάσεις να την όποια αυτοπεποίθησή σου, να αισθανθείς βλάκας και ανόητος, να μαζέψεις την ουρά σου και να κλειστείς στον εαυτό σου. Σε έναν κόσμο που μπορεί και ζει με την θανατική ποινή, πώς μπορείς στα 12 σου να εκφράσεις τη φρίκη που νιώθεις απέναντι σ' ένα τέτοιο γεγονός;
3. Ρίξε μια ματιά στο Θείο Βρέφος του Μπρύκνερ. Έχει άλλους προγραμματικούς στόχους από τους δικούς σου, αλλά θα σε βοηθήσει ίσως να εστιάσεις καλύτερα στο δικό σου μέτρο ελευθερίας για το χειρισμό του θέματός σου. Επιπλέον είναι ένα έξυπνο και σαφώς πολύ "κεφάτο" βιβλίο.
Θα επανέλθω και με άλλες παρατηρήσεις.
Φιλικά
@ aurelia
Καλημέρα και καλώσήρθες. Σ' ευχαριστώ για το χρόνο και τις πραγματικά ενδιαφέρουσες επισημάνσεις σου. Το Θείο Βρέφος το'χω διαβάσει ίσα με... δέκα φορές! Καταλαβαίνω τι θέλεις να πεις για το μέτρο ελευθερίας. Πίστεψέ με, δεν έχω κανένα... μέτρο! Ξαναλέω ότι οι μικρές, καθημερινές (το δυνατόν ρεαλιστικότερες) λεπτομέρειες συμπεριφοράς είναι αυτές που μ' απασχολούν κατά κύριο λόγο.
Είμαι βέβαιος ότι θα τα πούμε και στην πορεία. Το ελπίζω, αν μη τι άλλο. :)
Λοιπόν, κάνοντας μια άσχετη αναζήτηση έπεσα πάνω σ' αυτό το blog http://mesokosmos.blogspot.com/2006/08/blog-post_04.html
και διαβάζοντάς το μου 'ρθε στο νου ο ήρωάς σου.
aurelia, σ' ευχαριστώ για την πληροφορία, θα το ερευνήσω :)
Δημοσίευση σχολίου
Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]
<< Αρχική σελίδα