Τετάρτη, Ιουνίου 06, 2007

Η τέχνη, η λογοκριστία

και το "έλλειμα παιδείας"...

Πάει κι αυτή η παρουσίαση... Εντάξει, μια χαρά πήγε. Ο κόσμος αρκετός, οι οι ομιλίες ενδιαφέρουσες -και ποσώς φλύαρες-, το κλίμα ζεστό, οι φραπέδες παγωμένοι -και ασφαλώς... κερασμένοι. Και ούτε μπούκαραν οι μπάτσοι να κατασχέσουν τα βιβλία και να συλλάβουν τους δημιουργούς τους. Καθότι, βλέπετε, δεν υπάρχει στο περιεχόμενό τους καμία φράση που θεωρείται "υβριστική" ή "προσβλητική" για τα "χρηστά ήθη" του έρμου τούτου τόπου...
Αφορμή για το ποστ αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν πήρα από την παρουσίαση των "Ομάδων". Ούτε, όπως ίσως φαντάζεστε, από την έφοδο των μπάτσων στην έκθεση της κυρίας Εύης Στεφανή και την κατάσχεση του επίμαχου βίντεο. Αφορμή πήρα επειδή... τα πήρα! Στο κρανίο...
Παρακολουθώντας -κυρίως διαδικτυακά- τις αντιδράσεις μετά το αχαρακτήριστο τούτο συμβάν, διαπίστωσα για πολλοστή φορά ότι μερικοί δεν ξέρουν τι θέλουν. Κι όταν κανείς δεν ξέρει τι θέλει, δεν ξέρει και τι λέει. Δεν αναφέρομαι στα απειράριθμα υβριστικά -και φασίζοντα- σχόλια που διάβασα κυρίως στο μπλογκ http://artlogokrisia.blogspot.com/, το οποίο άνοιξε απλώς και μόνο για να μαζευτούν υπογραφές υπέρ της κυρίας Στεφανή (τα σχόλια δεν υπάρχουν πλέον, όσοι πρόλαβαν, πρόλαβαν!). Αναφέρομαι στα σχόλια ανθρώπων που, από τον τρόπο γραφής τους, φαίνονται καλλιεργημένοι. Αναφέρομαι σε απόψεις του στιλ "αυτό δεν ήταν τέχνη, ήταν ανοσιούργημα, προσβάλλει την πατρίδα μας, τα ιερά και τα όσιά μας, και όσοι υποστηρίζουν τη Στεφανή το κάνουν επειδή πάσχουν από έλλειμμα παιδείας"...
Για καθίστε, βρε παιδιά, για να καταλάβω... Τι είναι, δηλαδή, τέχνη, κατά την άποψή σας; Με ποια κριτήρια ξεχωρίζετε τον καλλιτέχνη από τον μη καλλιτέχνη; Απλώς με το μάτι του "πεπαιδευμένου" έναντι του "απαίδευτου";...
Κι εμένα με βρίσκει αισθητικά αντίθετο το περιεχόμενο του συγκεκριμένου "έργου" που κατασχέθηκε. Κι αν θέλετε, ναι, δεν το θεωρώ καν τέχνη. Από τη στιγμή, ωστόσο, που η δημιουργός του το θεωρεί, εμένα δε μου πέφτει λόγος. Η δε αντίδρασή μου θα ήταν απλώς να μην πάω να το δω ή, στην πιο ακραία περίπτωση, να φύγω επιδεικτικά κατά τη διάρκεια προβολής του. Αλλά δικαίωμα να προκαλέσω (ή, ακόμα χειρότερα, να επιβάλω) την άπαγόρευση-κατάσχεσή του ΔΕΝ ΕΧΩ, πώς να το κάνουμε!
[Το κακό είναι ότι για ορισμένους η κλασική ρήση του Βολταίρου ("Διαφωνώ με όσα λες..." κ.τ.λ.) ισχύει μόνο κατά το δοκούν... Και κατά το προσωπικό συμφέρον του ή έστω κατά το συμφέρον της σέκτας που εκπροσωπεί...]
Επιτρεψτε μου, τέλος, σε όλους εσάς που εκφράζετε τέτοιου είδους απόψεις να θέσω ένα ερώτημα: Εγώ θεωρώ εαυτόν συγγραφέα, βαυκαλίζομαι με την ψευδαίσθηση ότι κάνω λογοτεχνία. Κάποιοι άλλοι θεωρούν ότι παράγω σκουπίδια. Με την ίδια λογική, δηλαδή (με την οπτική του "πεπαιδευμένου" έναντι του "απαίδευτου", ίσως;) και με το πρόσχημα, για παράδειγμα, κάποιας φράσης ενός βιβλίου μου που "προκαλεί τα χρηστά ήθη" -αν ψάξει κάποιος επί τούτου θα βρει κάμποσες...- πρέπει τα βιβλία μου να απαγορευτούν και να κατασχεθούν, έτσι; Αυτό, με λίγα λόγια, δεν υποστηρίζετε; Εκτός κι αν δεν κατάλαβα σωστά. Ίσως λόγω έλλειψης παιδείας...

(Θα με βρείτε και εδώ: http://www.fasoulasonline.com/)

24 σχόλια:

Τη 5:29 μ.μ. , Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Ayto poy den ennooyn na katalavoyn kapoioi (mporei kai na mi theloyn na to katalavoyn) einai oti edo den tithetai thema toy ti einai texni kai ti den einai alla toy ti einai logokrisia. Kai malista me methodous mesaionikes, skotadistikes...
Poly efstoxo to paradeigma poy thesate. Alla den nomizo oti tha vrethei kaneiw na sas apantisei...

Kostas Grigoriadis

 
Τη 6:25 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Φίλε Κώστα, μακαρι να βρεθούν κάποιοι να μου απαντήσουν. Τα ερωτήματα που θέτω δεν είναι απλώς ρητορικά...

 
Τη 7:49 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger tolitsa είπε...

Πληροφορηθηκα κι εγω το γεγονος απο τις ειδησεις και ομολογω οτι θυμωσα. Θα πρεπει επιτελους να αποφασισουμε αν ζουμε σε πραγματικη Δημοκρατια, οπου υπαρχει πραγματικη ελευθερια του λογου ή σε επιλεκτικη Δημοκρατια αναλογα με την περισταση. Στο κατω κατω δεν εγινε προβολη σε γιγαντοθονη εξω απο την Βουλη. Δεν θα σχολιασω αν το εργο αποτελει Τεχνη ή οχι. Υπαρχουν οι χιλιαδες "ειδημονες" με αδιαμφισβητητη "παιδεια" που εντελως "δημοκρατικα" αποφασιζουν γι'αυτα.
Θα προτεινα να βγαλουν και καποιου ειδους manual ως προς το τι ειναι αποδεκτο και τι οχι, ετσι ωστε να γνωριζουν οι καλλιτεχνες πως να κινηθουν!!!!!!

 
Τη 8:40 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger christina είπε...

Ποια λογοκρισία και ποιος διαχωρισμός σε τέχνη και μη-τέχνη;

Η όλη ιστορία φωνάζει PR από χιλιόμετρα.

 
Τη 8:45 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Αγαπητή Τολίτσα (ελπίζω να μην παραπλανήθηκα στο γένος, έτσι;), κατ' αρχήν καλωσήρθες.
Δεν υπάρχει "κοινώς αποδεκτό", πώς να το κάνουμε. Ομοίως δεν υπάρχει και "κοινώς μη αποδεκτό"΄ τόσο στην τέχνη όσο και στη λογοτεχνία. Κι από εκεί και πέρα είναι στο χέρι του κοινού να επιβραβεύσει τον καλλι(λογο)τέχνη ή να τον αποδοκιμάσει. Στο χέρι του κοινού, επαναλαμβάνω΄ όχι του κράτους. Και μάλιστα με βάση ένα νόμο του '31...

 
Τη 8:56 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Αγαπητή passer-by, δεν ξέρω, πολύ... προχωρημένη τη βρίσκω την άποψή σου. Όχι ότι την απορρίπτω. Αλλά να φτάσει κάποιος μέχρις αυτού του σημείου για να κάνει δημόσιες σχέσεις; Κάπου δε μου "κάθεται", βρε παιδάκι μου, παραείναι ακραίο!
Μήπως τυχόν ξέρεις κάτι παραπάνω που εγώ αγνοώ;

 
Τη 9:06 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger christina είπε...

Απλή παρατήρηση του πως προωθούν τη δουλειά τους οι καλλιτέχνες.

Με το ντύσιμο, με τις σχέσεις, με ευτράπελα, με σκάνδαλα κλπ κλπ. Ολοι διαμαρτυρονται για την παραβιαση της ιδιωτικής τους ζωης και ολοι κανουν τα παντα για να τους την παραβιασουν.

Και κρίνω και εκ του αποτελέσματος, το οποίο είναι αυτό που έπρεπε να είναι. Ποσοι ειχαν ακουσει την καλλιτεχνη και την εκθεση πριν το σκανδαλο; Οι μυημενοι. Ποσοι την εμαθαν τώρα;

 
Τη 9:20 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Ρasser-by, δεν έχω αντίρρηση ότι συμβαίνουν και αυτά που λες. Αλλά το γενικεύεις. Αν έλεγες "ορισμένοι καλλιτέχνες", θα το δεχόμουν. Ωστόσο, είμαι αντίθετος με τις γενικεύσεις. Σε όλους τους τομείς. Με την ίδια λογική, επειδή τις προάλλες κάποιος Αλβανός μου'σπασε το αυτοκίντο και μου 'κλεψε το κασετόφωνο, πρέπει να δεχτώ την επικρατούσα εν Ελλάδι ρατσιστική άποψη ότι όλοι οι Αλβανοί είναι κλέφτες. Ή ότι όλοι οι Εβραίοι είναι δραχμοφονιάδες.
Βέβαια, αν κρίνω από τα όσα έχω παρακολουθήσει στο μπλογκ σου, δε νομίζω ότι ούτε εσύ συμφωνείς με τις γενικεύσεις. Οπότε, υποθέτω ότι μάλλον σου διέφυγε το "ορισμένοι" :)

 
Τη 9:53 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger christina είπε...

Φάουλ, το παραδέχομαι. :)

Υπαρχουν διασημοι που τους γνωριζουμε μονο απο τη δουλεια τους, πραγμα που σημαινει οτι αν δε θες να γινεις ρεπορταζ στο δελτιο του σταρ, δυσκολα γινεσαι.

Η προσωπική μου άποψη ειναι οτι η συγκεκριμένη εκθεση ειχε καλο τμημα δημοσιων σχεσεων, παντως. Δωρεαν διαφημιση και προβολη.

 
Τη 10:34 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

@ passer-by
Eίπα κι εγώ... :)
Πάντως, δε νομίζω ότι το σελτίο του Σταρ ασχολείται με την τέχνη και την καλλιτεχνία. Μάλλον με την κακοτεχνία, θα έλεγα...
Όσο για τη συγκεκριμένη έκθεση, δεν έχω άποψη. Αλλά εξακολουθεί να μου φαντάζει τραβηγμένο το σενάριο...

 
Τη 11:04 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger dodo είπε...

Ας το ξανασκεφθούν λιγάκι το επιχείρημα περί ελείμματος παιδείας εκείνοι που το χρησιμοποιούν, μήπως τους βγει κάποιος με μεγαλύτερη παιδεία από την δική τους- άλλωστε, αντικειμενικός τρόπος μέτρησης τής παιδείας τού καθενός μας δεν έχει ακόμη επινοηθεί... ;-)

 
Τη 11:30 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Ντόντο, τελικά ποιος την έχει... μεγαλύτερη (την παιδεία);
Βλέπω οσονούπω να εφευρίσκεται το... παιδειόμετρο! :)

 
Τη 9:19 π.μ. , Ο χρήστης Blogger Σπύρος Σεραφείμ είπε...

η Δημοκρατία, φαίνεται, Χρήστο μου, σε κάποιες περιπτώσεις, φιλτράρεται ακόμη από τρίπτυχα που κάποιοι έχουν κολλήσει και δεν έχουν ξεπεράσει.
Αυτοί που φασιστικά αντέδρασαν, αύριο μπορεί να κάψουν ένα βιβλίο σου αν διαφωνήσουν. Εντελώς "δημοκρατικά".
τα σέβη μου

 
Τη 11:02 π.μ. , Ο χρήστης Blogger reginarosasamat είπε...

Καλημέρα Χρήστο.

@σπύρος σεραφείμ, ποιοι αντέδρασαν φασιστικά; Ποιους εννοεις;Τους αντιδρούντες στο έκθεμα ή τους αντιδρούντες στους αντιδρούντες;

 
Τη 11:12 π.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Σπύρο, έχουν κάψει ήδη και βιβλία...

Ρεγγίνα, καλημέρα. Ο καθένας δικαιούται ν' αντιδράσει στο -οποιοδήποτε- έκθεμα, να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει, να εκφράσει το θαυμασμό του ή τον αποτροπιασμό του. Αλλά ως εκεί. Αυτό δεν είναι φασισμός. Φασισμός είναι η κρατική παρέμβαση - λογοκρισία, με το αστυνομικό "ντου" σε χώρο ΙΔΙΩΤΙΚΟ, με κακασχέσεις και συλλήψεις.
Ωχ, παρασύρθηκα και πάλι, στον Σπύρο απευθυνόταν το ερώτημά σου...

 
Τη 11:58 π.μ. , Ο χρήστης Blogger ΛΕΝΑ ΜΑΝΤΑ είπε...

Καλημέρα! Το συγκεκριμένο θέμα, ελάχιστα το παρακολούθησα, αφού για την καλή ψυχική μου υγεία, αποφεύγω τις ειδήσεις! Μπορώ να κάνω όμως μια ερώτηση; Η συγκεκριμένη καλλιτέχνης έκανε σίγουρα τέχνη; Δηλαδή είναι σίγουρο οτι οι όποιες ανησυχίες της, εκφράστηκαν έτσι; Ότι εκείνη τη στιγμή η ψυχή της αναδύθηκε με αυτό τον τρόπο και την κατέθεσε με το συγκεκριμένο έργο; Γιατί μια μικρή κακιά φωνούλα μέσα μου τσιρίζει, οτι πιθανόν, η συγκεκριμένη καλλιτέχνης να έψαξε να βρει το θέμα με το οποίο θα προκαλούσε, θα τραβούσε την προσοχή και θα έκανε τους πάντες νά σχοληθούν μαζί της, εξασφαλίζοντας έτσι το εισητήριο για το τρένο που θα την έβγαζε από την ανωνυμία...Μήπως πρέπει να το δούμε και από αυτή την άποψη; Όσο για την λογοκρισία...

 
Τη 12:32 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Καλημέρα, κυρία Μαντά. Τα ίδια περίπου υποψιάζεται και η passer-by. Και επαναλαμβάνω ότι δεν μπορώ να το ξέρω. Όμως εγώ άλλο λέω. Δε στέκομαι στο αν η συγκεκριμένη κυρία κάνει ή όχι τέχνη (άλλοι εδώ θα απαντήσουν ναι, άλλοι όχι). Το θέμα μου είναι η κρατική λογοκριτική παρέμβαση σε οποιοδήποτε έργο και μάλιστα κατά τετοιον τρόπο, σε χώρο ιδιωτικό. Τώρα, αν αυτό έγινε για λόγους διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων, τι να πω... Μου φαίνεται πολύ τραβηγμένο, αλλά και πάλι το χέρι μου στη φωτιά δεν μπορώ να το βάλω...

 
Τη 4:40 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Σπύρος Σεραφείμ είπε...

@ ρεγγίνα: άπάντησε ήδη ο Χρήστος!

 
Τη 6:02 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger dodo είπε...

"Δε στέκομαι στο αν η συγκεκριμένη κυρία κάνει ή όχι τέχνη"
Κάθε πολιτισμός καθορίζει διαφορετικά το έργο τέχνης.
Επίσης, γιατί πρέπει να γνωρίζουμε την πρόθεση ενός δημιουργού; Αφού στην πράξη θα κριθεί το ίδιο το έργο: αν συγκινήσει το κοινό ή εμπνεύσει άλλους δημιουργούς, θα διατηρηθεί- αν προκαλέσει ενόχληση, αηδία, αμηχανία, θα "το φάει το σκοτάδι". Στην διαδικασία αυτή δεν έχουν θέση οι δυνάμεις επιβολής τής "τάξης"...

 
Τη 6:09 μ.μ. , Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα Χρήστο Φασούλα. Νομίζω ότι η όλη περίπτωση είναι μια μέγιστη υποκρισία: από τη μια μεριά το έργο φιλοξενήθηκε σε μια έκθεση που αν δεν κάνω λάθος (αν κάνω λάθος διορθώστε με, γιατί δεν έχω παρακολουθήσει στενά τα γεγονότα) τελούσε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, άρα να υποθέσω ότι μια επιτροπή ενέκρινε το εν λόγω ως "έργο τέχνης" και το φιλοξένησε. Από την άλλη μεριά, ένα άλλο Υπουργείο αποφάσισε μετά από καταγγελία πολιτευτή ότι αυτό δεν είναι "τέχνη" αλλά ότι προσβάλει τα εθνικά σύμβολα. Εντάξει, ας τα βρουν μεταξύ τους για το τι είναι τέχνη και τα ξαναλέμε. Την κα Στεφανή την γνώρισα παλαιότερα και μου φάνηκε συμπαθής και γνώστρια αυτού που δίδασκε. Την καλλιτεχνική της πορεία, ωστόσο, δεν έχω παρακολουθήσει και δεν μπορώ να έχω άποψη. Γενικά, μεγάλη και σχεδό "προαιώνια" η συζήτηση περί τέχνης.

 
Τη 6:53 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

dodo, τα είπες όλα!

 
Τη 6:57 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Αγαπητή doratsirka, προαιώνια η συζήτηση δε λες τίποτα...
Την κυρία Στεφανή δεν την ξέρω. Για να είμαι ειλικρινής, μάλιστα, ούτε καν την ήξερα κατ' όνομα πριν από το περιστατικό. Αλλά την έμαθα. Όπως και πολύς κόσμος φαντάζομαι...
Όχι, δεν υπονοώ κάτι, επαναλαμβάνω δεν είμαι σίγουρος για τίποτα, ακριβώς επειδή δεν αρκούν κάποιες "αποχρώσεις ενδείξεις" για την καταδίκη οποιουδήποτε.
Εν πάση περιπτώσει, απ' αλλού το ξεκίνησα, αλλιώς συνεχίστηκε, αλλού τείνει να καταλήξει (αν και τέτοιες συζητήσεις είναι συνήθως ατέρμονες). Αλλά γι΄ αυτό ακριβώς είν' ενδιαφέρουσα η ζωή! :)

 
Τη 9:47 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger tolitsa είπε...

Το σχολιο μου περι manual, ηταν καθαρα σαρκαστικο, επειδη κι εγω οπως κι εσεις, πιστευω οτι η Τεχνη κρινεται αποκλειστικα απο το κοινο!

 
Τη 10:05 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Tolitsa, το κατάλαβα :)

 

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα