Πέμπτη, Μαΐου 17, 2007

Στεγανά και υποκουλτούρα: Η σύγχρονη εκδοχή του "Πας μη Έλλην, βάρβαρος"...

Holly... Shit!


Σήμερα θα κοπιάρω, σχεδόν, ένα παλαιότερο ποστ. Δεν είχα σκοπό να το κάνω, αλλά με ανάγκασαν τα σχόλια που διαβάζω συχνά στις ιστοσελίδες τού περιοδικού "Αθηνόραμα", αλλά και ορισμένες -απόλυτες- απόψεις μου συναδέλφων μου, οι οποίοι ασχολούνται με την κριτική κινηματογράφου. Απόψεις και σχόλια κατά το πλείστον απαξιωτικά. Είτε για κάποια συγκεκριμένα είδη αμερικανικών ταινιών (του τύπου "300", για παράδειγμα, ή του τύπου "Painted Veil") είτε για κάποιες αμερικανικές σειρές, στις οποίες επίσης έχω αναφερθεί παλαιότερα. Και όχι τόσο για τις ταινίες και τις σειρές αυτές καθαυτές, όσο κυρίως για τους θεατές τους. Κατά προέκταση, δηλαδή, για μένα που είμαι ένας απ’ αυτούς.
Καθένας, βέβαια, δικαιούται να έχει τις απόψεις του. Ωστόσο, η άποψη, η κρίση, διαμορφώνεται κατόπιν ΓΝΩΣΗΣ. Δεν είναι δυνατόν να κρίνεις κάτι για το οποίο έχεις μαύρα μεσάνυχτα. Αλλά, ως γνωστόν, υπάρχει... εξαπανέκαθεν μια κάστα ανθρώπων που θεωρεί a priori σκουπίδι οτιδήποτε δε συνάδει, θεωρητικά, με τη -συνήθως αυθαίρετη και αβάσιμη- ιδέα που έχουν σχηματίσει οι ίδιοι για το προσωπικό τους «πολιτιστικό υπόβαθρο»…
Για τα κάνω πιο λιανά: Εγώ, σου λέει ο άλλος, είμαι άνθρωπος του πολιτισμού, των γραμμάτων και της τέχνης. Επομένως, είναι καθήκον μου ν’ ακούω για "αμερικάνικη υποκουλτούρα" και να βγάζω αυτομάτως την μπέμπελη…
Το ερώτημα, βεβαίως, που τίθεται εδώ είναι το εξής: Ποιος παράγει τελικά υποκουλτούρα; Ή, έστω, ποιος τη συντηρεί; Αυτός που λανσάρει ένα προϊόν και σου λέει δοκίμασέ το κι άμα γουστάρεις πάρ’ το; Ή αυτός που το απορρίπτει αυθωρεί και παραχρήμα μόνο και μόνο εξαιτίας της προέλευσής του;…
Αντίστοιχα σχόλια υπήρχαν και σε ανάλογο ποστ που είχε ανεβάσει προ καιρού ο Αλέξης Σταμάτης. Κάποιος, μάλιστα, «του την είχε πει» -μεταξύ σοβαρού και αστείου- αναρωτώμενος πώς μπορεί και συνδυάζει τον αγαπημένο του Βισκόντι με το «Prison Break», λόγου χάρη…
Ξέρετε τι μου θυμίζουν όλα αυτά; Τις «κατηγοριοποιήσεις» της δεκαετίας του ’70. Ήσουν «ροκάς», για παράδειγμα; Επιβαλλόταν διά ροπάλου να βουλώνεις τ’ αυτιά σου σε οποιονδήποτε άλλο ήχο!
Με εκνευρίζει αφόρητα η στεγανοποίηση. Το ίδιο συμβαίνει και στο χώρο της λογοτεχνίας. Μου έχει συμβεί και προσωπικά, επανειλημμένα. Κάποιοι με χλεύασαν όταν ομολόγησα (ανερυθρίαστα!) ότι απόλαυσα, ως ένα βαθμό, τον «Κώδικα Ντα Βίντσι», όταν δήλωσα ότι θεωρώ το συγκεκριμένο βιβλίο από τα κορυφαία στην κατηγορία του και το συγγραφέα του μάγκα. Ή, πιο πρόσφατα, κάποια φίλη απόρησε βλέποντάς με στην παραλία να διαβάζω Στίβεν Κινγκ. Αλλά τουλάχιστον αυτή δεν είναι στενοκέφαλη. Της συνέστησα να διαβάσει δυο τρία βιβλία του, τα πήρε, τα διάβασε και απάλλαξε το μυαλό της απ’ τα στεγανά που της είχαν επιβάλει οι αμπελοφιλοσοφίες της ψυτοκουλτούρας…
Για να καταλάβω: τι με εμποδίζει να λατρεύω τον κυνισμό του Ντοστογιέβσκι και παράλληλα να απολαμβάνω τον αποκρυφισμό του Κινγκ; Τι μου απαγορεύει να βουλιάζω στη μαγεία του Αντονιόνι και ταυτόχρονα να διασκεδάζω με τους καταιγιστικούς ρυθμούς του «Heroes»; Τι με καταναγκάζει να θαυμάζω τις παραβολές του Όστερ και από την άλλη να μην περνάω καλά με τις δικολαβίες του Γκρίσαμ; Τι με εκβιάζει να μαγεύομαι με τα πλάνα του Ιναρίτου-Γκονζάλες, αλλά να μην τολμώ να χαθώ μαζί με τους «Lost»;
Τίποτα απολύτως. Γιατί στην τέχνη, γιατί στη λογοτεχνία, δεν υπάρχουν κλισέ, δεν υπάρχουν στάνταρντ, δεν υπάρχουν στεγανά. Γιατί αυτοί που επιβάλλουν τα κλισέ, τα στάνταρντ, τα στεγανά, στην ουσία δεν κάνουν τίποτ’ άλλο παρά να παραφράζουν το αρχαίο φασίζον ρητό «Πας μη Έλλην, βάρβαρος». Το οποίο, στην προκειμένη περίπτωση, θα μπορούσαμε νε το αποδόσσουμε ως «Παν αμερικανικόν, σκουπίδι»…

ΥΓ: Η υποσημείωση ότι είμαι κάθε άλλο παρά φιλοαμερικανός (από πολιτιστικής και, κυρίως, πολιτικής απόψεως) είναι, νομίζω, περιττή...


(Θα με βρείτε και εδώ:
http://www.fasoulasonline.com/)

16 σχόλια:

Τη 6:14 μ.μ. , Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Γεια σας. Είμαι καθηγήτρια φιλολογίας και συμμετέχω συχνά σε πολιτιστικές εκδηλώσεις, όχι μόνο του σχολείου. Συμφωνώ απόλυτα μαζύ σας. Διαβάζοντας το κείμενό σας, θυμήθηκα που τόλμησα να εκφράσω σε συναδέλφους-μέλη μια πολιτιστικής οργάνωσης στην οποία συμμετέχω ότι μου άρεσε κι εμένα ο Κώδικας Ντα Βίντσι. Μόνο που δεν πέσανε πάνω μου να με φάνε...

 
Τη 6:25 μ.μ. , Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

 
Τη 10:25 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Τυχερή είστε, κυρία Ιωάννα. Άλλους τους τρώνε... λάχανο! Αλήθεια, εξακολουθείτε να είστε μέλος της συγκεκριμένης πολιτιστικής οργάνωσης;

 
Τη 10:32 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger NinaC είπε...

τεστ τεστ
τεστ λέμε!

 
Τη 10:32 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger NinaC είπε...

οκ, δουλεύει!

:pppp

 
Τη 10:45 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Οκ, Ντόλυ, thanks :)
Tώρα δουλεύει ρολόι και σε μένα! Τον μισώ αυτόν τον μπλόγκερ ώρες ώρες...

 
Τη 10:56 π.μ. , Ο χρήστης Blogger nuwanda είπε...

επι της αρχης συμφωνω απολυτως μαζι σου: κανείς δεν πρεπει να βαζει ταμπελες σε τιποτε, ανοιχτο μυαλό και αντιδογματισμό χρειάζεται η ζωή μας.

 
Τη 2:15 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Μάνος Κοντολέων είπε...

Το νέο μου blog για όσους ενδιαφέρονται να με επισκέπτονται:
manoskontoleon2.blogspot.com

 
Τη 4:02 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

nuwanda, έτσι είναι, οι ταμπέλες δεν είναι για τα ανοιχτά μυαλά, παρά μόνο για τα μαγαζιά (ανοιχτά και κλειστά)
:)

 
Τη 4:03 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Μάνο, καλορίζικο το νέο μπλογκ. Θα σε επισκεφτώ άμεσα :)

 
Τη 6:34 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger dodo είπε...

Οι "ταμπέλες" και τα στερεότυπα βολεύουν- εντάσσουμε τα πάντα σε κατηγορίες και νομίζουμε έτσι πως ελέγχουμε τα ανεξέλεγκτα... ;-)

 
Τη 8:41 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Φίλε Ντόντο, όπως οι ταμπέλες είναι για τα μαγαζιά, έτσι κι κατηγορίες είναι για τα... πρωταθλήματα. Και για τα... δικαστήρια!
:)

 
Τη 12:11 μ.μ. , Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Είμαστε πολυσυλλεκτικοί, οι περισσότεροι από μας έστω κι ανομολόγητα. Για τους δημιουργούς η έμπνευση υπάρχει παντού, ακόμη (ίσως περισσότερο) και στο ευτελές. Για τους πάσης φύσεως αναγνώστες (και όχι μόνο των βιβλίων) είναι ένα άνοιγμα στον κόσμο τόσο το ειδικό όσο και το γενικό. Το γενικό μας βοηθάει να οριζόμαστε. Έχουμε ανάγκη το μέτριο ως βάση. Η τέχνη (βάζω και τη λογοτεχνία μέσα) είναι τόσο ευρύχωρη που καθένας μπορεί να "κάψει" τα δικά του βιβλία. Προς τι οι κατηγορίες;

 
Τη 12:33 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

@ doratsirka
Αυτό που λες, το "ανομολόγητα", κάνει όλη τη ζημιά... Οι ταμπέλες και οι κατηγοριοποιήσεις συνεπάγονται... μασκαράτες. Ακόμα κι εκείνοι που υποτίθεται ότι βγάζουν σπυριά στο άκουσμα ενός προϊόντος "αντικουλτουρέ", έχουν τα "Μπελ" κρυμμένα βαθιά στα ντουλάπια τους...

ΥΓ. Πολύ όμορφο το μπλογκ σου. Και η μουσική :)

 
Τη 1:17 μ.μ. , Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Χρήστο Φασούλα, σας ευχαριστώ :)

Όσο για τον "Κώδικα", τον διάβασα για την πλοκή του, όχι για το λόγο του (έστω και μεταφρασμένο). Ακόμη κι αυτό είναι σημαντικό, ειδικά όταν σε πολλά μυθιστορήματα όλα φαίνονται μπαγιάτικα και ξαναειπωμένα.

 
Τη 1:38 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

doratsirka, προσωπικά τον "Κώδικα" τον διάβασα από περιέργεια. Και εντέλει απόλαυσα (κι εγώ) την πλοκή του. Ποιος ο λόγος να το κρύψω;...

 

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα