Τρίτη, Φεβρουαρίου 20, 2007

Περί στεγανών και "υποκουλτούρας": Η σύγχρονη εκδοχή του "Πας μη Έλλην, βάρβαρος"


Αμερικανικών σειρών -και όχι μόνο- συνέχεια…
Δεν είχα σκοπό να το τραβήξω, αλλά με ανάγκασαν κάποια σχόλια που έλαβα τόσο στο προηγούμενο ποστ, όσο -κυρίως- στο προσωπικό μου mail. Σχόλια κατά το πλείστον απαξιωτικά. Για τις συγκεκριμένες σειρές στις οποίες αναφέρθηκα, αλλά και για τους θεατές τους. Κατά προέκταση, δηλαδή, για μένα που είμαι ένας απ’ αυτούς.
Καθένας, βέβαια, δικαιούται να έχει τις απόψεις του. Ωστόσο, η άποψη, η κρίση, διαμορφώνεται κατόπιν ΓΝΩΣΗΣ. Δεν είναι δυνατόν να κρίνεις κάτι για το οποίο έχεις μαύρα μεσάνυχτα. Αλλά, ως γνωστόν, υπάρχει μια κάστα ανθρώπων που θεωρεί a priori σκουπίδι οτιδήποτε δε συνάδει, θεωρητικά, με τη -συνήθως αυθαίρετη και αβάσιμη- ιδέα που έχουν σχηματίσει οι ίδιοι για το προσωπικό τους «πολιτιστικό υπόβαθρο»…
Για τα κάνω πιο λιανά: Εγώ, σου λέει ο άλλος, είμαι άνθρωπος του πολιτισμού, των γραμμάτων και της τέχνης. Επομένως, είναι καθήκον μου ν’ ακούω για αμερικάνικη υποκουλτούρα και να βγάζω την μπέμπελη…
Το ερώτημα, βεβαίως, που τίθεται εδώ είναι ποιος παράγει τελικά υποκουλτούρα; Ή έστω ποιος τη συντηρεί; Αυτός που λανσάρει ένα προϊόν και σου λέει δοκίμασέ το κι άμα γουστάρεις πάρ’ το; Ή αυτός που το απορρίπτει αυθωρί και παραχρήμα μόνο και μόνο εξαιτίας της προέλευσής του;…
Ανάλογα σχόλια είδα ότι υπήρχαν και στο σχετικό ποστ του Αλέξη Σταμάτη. Κάποιος, μάλιστα, «του την είπε» -μεταξύ σοβαρού και αστείου- αναρωτώμενος πώς μπορεί και συνδυάζει τον αγαπημένο του Βισκόντι με το «Prison Break», λόγου χάρη…
Ξέρετε τι μου θυμίζουν όλα αυτά; Τις «κατηγοριοποιήσεις» της δεκαετίας του ’70. Ήσουν «ροκάς», για παράδειγμα; Επιβαλλόταν διά ροπάλου να βουλώνεις τ’ αυτιά σου σε οποιονδήποτε άλλο ήχο!
Με εκνευρίζει αφόρητα η στεγανοποίηση. Το ίδιο συμβαίνει και στο χώρο της λογοτεχνίας. Μου έχει συμβεί και προσωπικά, επανειλημμένα. Κάποιοι με χλεύασαν όταν ομολόγησα (ανερυθρίαστα!) ότι απόλαυσα, ως ένα βαθμό, τον «Κώδικα Ντα Βίντσι», όταν δήλωσα ότι θεωρώ το συγκεκριμένο βιβλίο από τα κορυφαία στην κατηγορία του και το συγγραφέα του μάγκα. Ή, πιο πρόσφατα, κάποια φίλη απόρησε βλέποντάς με στην παραλία να διαβάζω Στίβεν Κινγκ. Αλλά τουλάχιστον αυτή δεν είναι στενοκέφαλη. Της συνέστησα να διαβάσει δυο τρία βιβλία του, τα πήρε, τα διάβασε και απάλλαξε το μυαλό της απ’ τα στεγανά που της είχαν επιβάλει οι αμπελοφιλοσοφίες της ψυτοκουλτούρας…
Για να καταλάβω: τι με εμποδίζει να λατρεύω τον κυνισμό του Ντοστογιέβσκι και παράλληλα να απολαμβάνω τον αποκρυφισμό του Κινγκ; Τι μου απαγορεύει να βουλιάζω στη μαγεία του Αντονιόνι και ταυτόχρονα να διασκεδάζω με τους καταιγιστικούς ρυθμούς του «Heroes»; Τι με καταναγκάζει να θαυμάζω τις παραβολές του Όστερ και από την άλλη να μην περνάω καλά με τις δικολαβίες του Γκρίσαμ; Τι με εκβιάζει να μαγεύομαι με τα πλάνα του Ιναρίτου-Γκονζάλες, αλλά να μην τολμώ να χαθώ μαζί με τους «Lost»;
Τίποτα απολύτως. Γιατί στην τέχνη, γιατί στη λογοτεχνία, δεν υπάρχουν κλισέ, δεν υπάρχουν στάνταρντ, δεν υπάρχουν στεγανά. Γιατί αυτοί που επιβάλλουν τα κλισέ, τα στάνταρντ, τα στεγανά, στην ουσία δεν κάνουν τίποτ’ άλλο παρά να παραφράζουν το αρχαίο φασίζον ρητό «Πας μη Έλλην, βάρβαρος». Το οποίο, στην προκειμένη περίπτωση, θα μπορούσαμε νε το μεταφράσουμε ως «Παν αμερικανικόν, σκουπίδι»…

17 σχόλια:

Τη 6:48 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Ο Καλος Λυκος είπε...

Αρχικά θα πώ πως σίγουρα η τέχνη δεν έχει στεγανά. Από την άλλη μεριά, μία κουλτούρα κρίνεται και από τη συνολική της προσφορά - το Hollywood έχει βγάλει διαμάντια αλλά και σκουπίδια.

Η αμερικάνικη - όπως και κάθε άλλη - τηλεόραση έχει και αυτή καλές σειρές και τώρα και παλαιότερα. Το θέμα όμως δεν είναι μόνο η καλή σειρά, είναι και η παρουσίαση και το τί σκοπεύει να προσφέρει. Πραγματικά δεν βλέπω τηλεόραση, όπως είπα και στο προηγούμενο post σου, γιατί με διαβολίζει το "δύο λεπτά σειρά - δύο λεπτά διαφημήσεις γιά μισή ώρα, κάθε βδομάδα" - οπότε προτιμώ να πάρω το DVD και να κάτσω να δώ τη σειρά μαζικά, σε 5 βράδια. Από την άλλη, η σειρές γιά να πουλήσουν πρέπει να απευθύνονται και σε κάποιο κοινό που αντιλαμβάνεται τι λένε - ελάχιστα κοινά έχω εγώ στην Ελλάδα με τον μαύρο μετανάστη από την Τζαμάικα που οι γείτονες τον αντιμετωπίζουν με το "n-word", μιά και ΠΟΤΕ δεν θα ακούσεις "nigger" στην τηλεόραση και ας το ακούς στο δρόμο συνέχεια. Επίσης, το "24" μπορεί να είναι καλό, (δεν το έχω δει), αλλά τι σχέση έχω εγώ με τον αμερικάνο πράκτορα που τον πιάνουν οι κινέζοι; Εγώ δεν θεωρώ εχθρούς μου τους κινέζους τώρα, όπως δεν θεωρούσα εχθρούς μου τους ρώσσους παλιότερα.

Στα πλαίσια αυτά, μία αμερικάνικη σειρά πιθανόν να μην με αγγίξει - ούτε αυτή είναι η ζωή μου, ούτε αυτοί οι φόβοι μου. Από τεχνική αρτιότητα βέβαια, δεν έχω να πώ τίποτα. Η αμερικάνικη τηλεόραση έχει λεφτά και δεν έχει ανάγκη να φοράει το ίδιο σακάκι και γραβάτα σε δύο ηθοποιούς σε διαφορετικές σειρές γιά να μην ξεπεράστει το budget του σταθμού.

Όσο για την λογοτεχνία, την ποίηση, τη μουσική, εκεί δεν υπάρχει διαχωρισμός - ο κακός συγγραφέας είναι αυτός που δεν διαβάζεται, από όπου και αν είναι. Και στην δικιά μου βιβλιοθήκη βρίσκονται δίπλα-δίπλα ο Dostoyevsky γιά την ενόραση της ανθρώπινης ψυχής, ο Stephen King γιά τις νύχτες που θέλω να αντιμετωπίσω τον φόβο του Θανάτου, ο Βάρναλης γιά την ποίηση που δονεί και ο Tom Clancy γιά τα πολιτικό-στρατιωτικά του thriller που δείχνουν πώς θα μπορούσαν να είχαν γίνει τα πράγματα σε ένα κόσμο σαν τον δικό μας. Και ο καθένας μπορεί να πεί πως δεν του αρέσουν αυτές οι επιλογές και να διαβάσει κάτι άλλο. Αλλά το να πει πως είναι βλακείες είναι μάλλον κοντόφθαλμη παρατήρηση. Περί ορέξεως, κολοκυθόπιτα.

Συγγνώμη γιά το κείμενο-σεντόνι, έτσι;

 
Τη 7:29 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Λύκε μου καλέ, συμφωνώ -και επαξαύνω- σε όλα!

 
Τη 8:22 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger ovi είπε...

συμφωνώ με όσα λες και με εκανες να λυπάμαι που μεχρι τωρα δεν έτυχε να γράψω κάτι ανάλογο!!!

 
Τη 8:47 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Ovi, το αυτό ισχύει και αντιστρόφως!
:)

 
Τη 10:04 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Filboid Studge είπε...

Χρήστο,
Αν το σχόλιό μου στο post "Το... τριπάκι των αμερικανικών σειρών!", "άνοιξε", κατά τα λεγόμενά σου, θέμα για το σημερινό post, μάλλον υπήρξα ασυγχωρήτως ασαφής.

Επανορθώνω:
Το ζήτημα που επιχείρησα να θέσω δεν είναι ευρύ, ούτε καν γενικού ενδιαφέροντος: αμερικανικές σειρές, αμερικανική κουλτούρα ή υποκουλτούρα, στενόμυαλη καθιέρωση «στεγανών» στην πολυμορφία της τέχνης, αυθαίρετες κατηγοριοποιήσεις, αισθητικές προτιμήσεις του καθενός μας.

Το ζήτημα είναι ασφυκτικά στενό και ειδικό: η σειρά «24» και τα στοιχεία που δίδονται στο άρθρο του New Yorker.

Εκεί πληροφορούμαστε, όσοι από εμάς δεν έχουν παρακολουθήσει την σειρά, ότι η τηλεοπτική «Αντι-Τρομοκρατική Μονάδα, C.T.U.» διαπράττει, με την έγκριση της εκλεγμένης εκτελεστικής εξουσίας, φρικαλεότητες, και ότι ασκεί βασανιστήρια τέτοιας έκτασης και συχνότητος, ωστε να προκαλέσουν την διαμαρτυρία ως και του Πρύτανη της Αμερικανικής Στρατιωτικής Ακαδημίας του West Point!

Το ζήτημα είναι η επανάληψη της φρίκης μέχρις «ξεχειλώματος» και η συνεπακόλουθη άμβλυνση κρίσης και ευαισθησίας.

Το ζήτημα είναι αν «τρώμε κόλλημα» με το «24» ή αν είμαστε θεατές εν εγρηγόρσει.

Αυτό είναι το συγκεκριμένο ζήτημα.

Ευχαριστώ για την φιλοξενία,
FS

 
Τη 11:58 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

@ Filboid Studge

Δε μου έδωσες εσύ το έναυσμα, αγαπητέ φίλε, απλώς την αφορμή (αν δημοσιοποιούσα κάποια από τα μέιλ που έχω λάβει, θα αντιλαμβανόσουν καλύτερα τι εννοώ).
Όσο γι' αυτό στο οποίο αναφέρεσαι, ναι, όντως, στο "24" (το οποίο, επαναλαμβάνω, δεν ανήκει στις σειρές που παρακολουθώ πλέον επισταμένως) ο πράκτορας της CTU Τζακ Μπάουερ (Κίφερ Σάδερλαντ) βασανίζει απάνθρωπα τους κρατούμενους για να τους αποσπάσει πληροφορίες. Ωστόσο, είμαι βέβαιος ότι τα εικονικά - τηλεοπτικά αυτά βασανιστήρια είναι σταγόνα στον ωκεανό μπροστά σ' αυτά που γίνονται στην πραγμαιτκότητα από τις μυστικές και (παρα)στρατιωτικές υπηρεσίες των ΗΠΑ. Και τάχαμου... θίχτηκε ο πρύτανης! Λες και δεν ξέρει τι γίνεται στα μπουντρούμια και στους στρατώνες...
Εν πάση περιπτώσει, το θέμα μου δεν είναι αυτό, νομίζω το αντιλαμβάνεσει. Και το "κόλλημα", όπως λες με ένα οπτικό σόου (είτε αυτό λέγεται σειρά είτε ταινία είτε θέατρο είτε οτιδήποτε) δεν σε εμποδίζει απαραίτητα να είσαι και "θεατής εν εγρηγόρσει". Εκτός κι αν δε θέλεις να είσαι. Ή μήπως κάνω λάθος;

 
Τη 12:51 π.μ. , Ο χρήστης Blogger Filboid Studge είπε...

"Είναι και αυτό μία στάσις, νοιώθεται."

 
Τη 5:14 π.μ. , Ο χρήστης Blogger dodo είπε...

Συμφωνώ μαζί σου- τα στεγανά μάς φτωχαίνουν...

 
Τη 8:39 π.μ. , Ο χρήστης Blogger reginarosasamat είπε...

Aυτά είναι για τους ''δήθεν'' ελιτιστές του πνεύματος, τους οποίους εγώ ονομάζω συμπλεγματικούς, γιατί ελιτιστής αν μη τι άλλο είναι στάση ζωής και όχι στάση ανάγνωσης ή θέασης ενός έργου τέχνης (κ.α.)Βεβαίως πολλοί αρέσκονται να παρουσιάζονται ως τέτοιοι, αλλά μόνο ως καρικατούρες δείχνουν,καθώς συνήθως συγχέουν την ελιτίστικη θεώρηση των πραγμάτων με την απαξίωση μεγάλου μέρους αυτών.

Το ποστ σου με εκανε να γελάσω, θυμάμαι τότε που βγήκε ο κώδικας λίγο έλειψε να πηγαίνουμε στα βιβλιοπωλεία με καπαρντίνα και τραγιάσκα και με συνομωτικό ύφος, κλείνοντας το μάτι στο βιβλιοπώλη να του δείχνουμε ποιο βιβλίο θέλουμε να μάς χώσει κάτω από την καπαρντίνα στα κρυφά. Βεβαια σαν λογοτεχνία δε λέει τίποτα το βιβλίο, αλλά για χαλάρωση ήταν μια χαρά.

Επίσης με λένε Ρεγγίνα, είμαι καλά και παρακολουθώ ''Μαρία η άσχημη'' αν τυχόν είμαι σπίτι την ώρα που τη δείχνει! :D

 
Τη 2:41 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

@ Filboid Studge
Αν πρόκειται για ρητό, ομολογώ ότι δεν το γνωρίζω. Κάποια διευκρίνιση;

 
Τη 2:48 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

@ regina
Τη "Μαρία" τη βλέπεις φορώντας την... καπαρντίνα;
:)

@ dodos
Μην το λες, τα στεγανά είναι πανάκριβα! Για δοκίμασε ν' αγοράσεις λιανική πόρτες αλουμινίου...
:)

 
Τη 4:14 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Filboid Studge είπε...

Κ. Π. Καβάφης, Στα 200 π.Χ.

 
Τη 4:35 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Ο Καλος Λυκος είπε...

Χρήστο, σε αυτό που αναφέρεις πιό πάνω, είναι πολύ πιθανό ο πρύτανης του West Point να μην ξέρει πραγματικά τί και πόσα βασανηστήρια γίνονται... όσο και να μας φαίνεται παράξενο... αν η Νέα Ορλεάνη "χάθηκε" από τις οθόνες στις 10 μέρες, είμαι πεπεισμένος πως ελάχιστοι έχουν ακούσει γιά το Guantanamo. Και το Abu Ghraib αποτέλεσε σόκ μόνο γιά όσο συζητήθηκε στην τηλεόραση... μην ξεχνάμε την παλιά σοφή παροιμία "out of sight, out of mind"...

 
Τη 6:09 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Filboid Studge είπε...

Το «24» είναι άγριο. Το «22» αγριότερο!

 
Τη 9:38 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

@ Filboid Studge
Χαίρομαι που υπάρχουν μπλογκ σαν και το δικό σου. Και ας μην έχω εντρυφήσει στον Καβάφη :)

 
Τη 9:39 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger Χρήστος Φασούλας είπε...

Λύκε μου καλέ, επίτρεψέ μου να έχω τις αμφιβολίες μου για τον πρύτανη. Κατά τ' άλλα, συμφωνά απόλυτα.

 
Τη 11:54 π.μ. , Ο χρήστης Blogger Filboid Studge είπε...

Χρήστο,
"I thank you for your pains and courtesy."
Το blog μου καλωσορίζει θεατρόφιλους, και μή, επισκέπτες, και δέχεται παραγγελιές ηχητικών θεατρικών αποσπασμάτων.
:)

 

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα